A bridzs formái

A bridzs játéknak két fő formáját különböztetjük meg. Beszélhetünk:
- Társasági bridzsről,
- Versenybridzsről.

Társasági bridzs.

A társasági bridzshez négy játékos kell. Általában két különböző hátszínű 52 lapos francia kártyával. A két pakli kártyát a játék során felváltva használják. Az irányadó játékszabályok mellett évszázados etikai normákat is illik betartani a játék során:

  • A paklikat az egyik pár játékosai keverik meg. A keverő játékos a megkevert paklit az asztalon a jobboldalára helyezi, színével lefelé fordítva.
  • Először a kékhátú kerül játékba. Ő az első osztó.
  • Partnere az általa kevert paklit addig keveri, amíg az osztó nem végez az osztással.
  • A licitálást mindig az osztó kezdi, majd az órajárás irányába folytatódik.

Versenybridzs.

A bridzsversenyeken előre leosztott, hordozható tokokba helyezett partikat játszanak a versenyzők.
A társasági bridzshez képest lényeges különbség az, hogy a versenybridzsnél ugyanazt a kiosztást több egymás utáni alkalommal játsszák le más-más asztaloknál, és ezzel lehetőség nyílik az összehasonlításra. Ezért lehet a bridzs sport. Ezt technikailag úgy oldják meg, hogy a versenyzők a lejátszás folyamán mindig maguk elé teszik a már kijátszott lapokat, a játék végén pedig a játékosok saját lapjaikat egy a versenybridzshez rendszeresített tokba rakják vissza a lejátszásnak megfelelő égtáj szerinti helyre. Innen a "duplicate" bridzs elnevezés is. A verseny során kiderül, hogy az azonos vonalon ülők mit tudnak elérni ugyanazzal a lappal, ugyanazokból a lapokból ki tud többet ütni, vagyis több pontot szerezni. A versenybridzs lehet páros-, ill. csapatverseny, sőt az utóbbi időben egyre több helyen egyéni versenyt is szerveznek.

A versenybridzs eredményének kiértékelését lehet technikai eszközökkel segíteni. A versenyekhez a számítógéppel vezérelt osztógép a leosztásokat többszörözni tudja szükség esetén, és a gépi leosztásokat a számítógép memóriájában rögzíti. A játék folyamán az asztaloknál kezelt elektronikus adatrögzítő egység az eredményeket automatikusan a számítógépbe juttatja. Ezzel a legutoljára befejezett parti után azonnal kész a versenyzők által elért eredmények sorrendje. Ez a nemzetközileg használt rendszer lehetővé teszi a versenyen lejátszott partikban elért eredmények utólagos megtekintését is, ami segédeszköz az oktatás számára is.

Az internetes világháló lehetőséget nyújt a számítógépen történő versenyzésre a világ bármely országából a Hálóra csatlakozott játékossal való játékra, ismerkedésre.